ÉDFP- Amit a közösségi médiáról tudni érdemes

Előző cikkünkben áttekintettük, hogy az interneten elérhető ún. online alkalmazásokat illetve az interneten elérhető információkat hogyan használhatjuk a mindennapos munkában mint pl. az, adminisztrációs feladatokban, értékesítésben, ügyfelekkel való kapcsolattartásban vagy munkánkhoz szükséges ismeretek bővítésében. Ígéretünk szerint részletesebben is beszélünk ezekről a lehetőségekről egy-egy rövidebb posztban.
A mai írásunkban azzal foglalkozunk, hogy a ma már hagyományosnak számító e-mailek írása és weboldalak böngészése mellett, hogy kérhetünk-kaphatunk-adhatunk információkat az ún. közösségi médián keresztül. A tudományosan hangzó „közösségi média” olyan „interntetes cég” által nyújtott kommunikációs lehetőségeket takar, mint a Facebook, Twitter, Linkedin és az Instagram. Ezekben az a közös, hogy a tartalmat a felhasználók közössége hozza létre ellentétben egy azokkal a weboldalakkal, amelyet magánszemély vagy cég üzemeltet és csak a saját vagy általa ezzel megbízott, kiválasztott szereplők által létrehozott tartalom jelenik meg. Az itt felsorolt közösségi oldalak működésének célja, funkciói és közönsége különböző – pl. az Instagram fotók megosztására szolgál – mi most fókuszáljunk a Facebookra, mint a legelterjedtebb és leginkább sokoldalúan használható eszközre.
Eredetileg egyetemisták, fiatalok ismerkedő, kapcsolattartó szórakoztató oldalának indult, de a ma már több mint 1 milliárd felhasználó szinte minden korosztályból képviselteti magát, sőt egyre inkább a középkorú vagy még idősebb felhasználók a gyakoriak. És már régóta nem csak a szórakozás, az ismerkedés, az élmények megosztása a cél: a legtöbb széles ügyfélkörrel rendelkező vállalkozás és más szervezet mint pl. szakmai, jótékonysági, kulturális és politikai szervezetek is jelen vannak. Ugye ez az írás is itt a Facebookon jelenik meg.
Az összes közösségi média, így a Facebook is elérhető mobilinternet-előfizetéssel okostelefonon, ami felhasználást még kényelmesebbé teszi.
Néhány ötlet, hogy munkánkhoz, vállalkozásunkhoz hogyan használhatjuk a Facebookot:
1. Követhetjük egy gyártó vagy kereskedő Facebook-oldalát. A legtöbb nemzetközileg ismert gyártónak van Facebook-oldala, ezek közül sok cég magyar nyelvű oldalt is üzemeltet. Ha a keresőbe beírtuk a cég nevét és megtaláltuk az oldalt, érdemes a „tetszik” gombra kattintani, hogy az oldalra feltett hírek mindig megjelenjenek a saját Facebook-lapunkon. Természetesen privát üzenetet is tudunk küldeni, amelyekre az ügyfélszolgálat válaszol, sőt ha a cég engedélyezte, a kihelyezett írások alá kommenteket is írhatunk, ill. láthatjuk más kommentjeit és az azokra adott válaszokat.
2. Beléphetünk egy számunkra érdekes téma köré szerveződő Facebook-csoportba. Ezek általában zárt körűek, tehát tagokká kell válnunk ahhoz, hogy a csoportban megjelenített tartalmakat, párbeszédeket láthassuk és mi is meg tudjunk osztani tartalmat, kérdéseket vagy részt vegyünk diskurzusokban. Belépni úgy tudunk, hogy a „Belépés a csoportba” gombra kattintunk, amely szándékunkat azután a csoportot létrehozó vagy üzemeltető adminisztrátor jóváhagyja. Ezeknek a csoportoknak általában van szabályzata pl. lehet ilyen a politikamentesség vagy hogy tilos hirdetni. Természetesen vannak olyan csoportok, amelyeknek viszont kimondottan a szolgáltatások vagy áruk hirdetése a célja. Ha beírjuk a Facebook keresőjébe az „épületgépészet” szót több ilyen zárt körű szakmai csoportot ad ki, de emellett az 1. pontban jelzett gyártói – kereskedői oldalakat is feladja.
3. Saját vállalkozás Facebook-oldala, saját magunk által létrehozott szakmai közösség: az ÉDFP- oldalhoz hasonlóan mi a saját vállalkozásunk reklámozására, saját híreink közlendőink kommunikálására is egyszerűen létrehozhatunk a fentiekhez hasonló oldalt. Miután az oldalt létrehoztuk, saját Facebook-ismerőseinket meghívhatjuk. A vállalkozás oldala mellett létrehozhatunk a 2. pontban említett szakmai közösséget mi is, ha a célunk inkább az információcsere, pl. anyagokkal, szerszámokkal való tapasztalatok megosztása. Ha ezzel a céllal hoztunk létre oldalt, szintén hívjuk meg azokat az ismerőseinket, akikkel szeretnénk a szakmai diskurzust folytatni. Oldal helyett eseményt is létrehozhatunk és reklámozhatunk, ha pl. ha egy termék viszonteladója vagyunk, és termékbemutatót akarunk tartani.
Természetesen minden előfeltétele, hogy regisztráljuk magunkat a Facebookon és gyűjtsünk ismerősöket. Ez mindhárom funkcióhoz szükséges, azaz a gyártói oldalt is mi a saját regisztrációnkon keresztül tudjuk követni, belépni egy Facebook csoportba illetve a saját vállalkozói oldal / szakmai közösséghez is először magunkat mint magánember regisztrálni kell a Facebookon. Ezektől a tevékenységektől függetlenül továbbra használhatjuk a Facebookot barátainkkal, ismerőseinkkel való kapcsolattartásra ill. beléphetünk hobbinkhoz kapcsolódó Facebook csoportba legyen az akár túrázás, horgászás, a Forma 1 versenyek nyomon követése vagy bármi más…
A kép forrása: pexels.com